Panorama Halštata
AUSTRIJA,  PUTOVANJA

Grad iz bajke zaista postoji – HALŠTAT

Ako se nađete u Austriji u blizini Salzburga, jedno od mesta koje nikako ne treba da zaobiđete je svakako Halštat. Sa oko 950 stanovnika, ovaj mali grad okružen Alpima predstavlja pravo mesto iz bajke u kojoj ćete provereno uživati.

Odluku o putovanju u Halštat donela sam kada je jedna lokalna agencija izbacila izlet na Jezera Austrije.

Putovanje je podrazumevalo obilazak Halštata, Sv. Volfganga i Sv. Gilgena – tri bajkovita austrijska gradića u Salckamergut regionu.

NEKOLIKO INFORMACIJA O HALŠTATU

Halštat je gradić koji se nalazi na obali istoimenog jezera i okružen je Alpima. Regija kojoj pripada uvrštena je na listu kulturne baštine UNESCO. Smatra se za najstarije naseljeno mesto u Evropi, iz razloga što se u tom regionu nalazio prvi svetski poznat rudnik soli. Upravo tako je ovaj grad i dobio ime od starog keltskog naziva za so što znači „HAL“.

Sve do 19. veka do Halštata se moglo doći samo čamcem ili uskom planinskom stazom. Da bi se napravio put, razbijane su stene i probijani tuneli jer se Halštat nalazi u uvali i jako mu je bilo teško prići. Možda je baš zbog toga ovaj gradić i sačuvao svoju bajkovitu lepotu.

ŠTA VIDETI U HALŠTATU

Nakon noćne vožnje stižemo u Halštat oko 07:30h ujutru. Magla je sve prekrila, pa i onu panoramu grada po kojoj je ovaj gradić poznat. To je bilo i očekivano s obzirom na blizinu Alpa i jezera, ali smo sa nestrpljenjem čekali da se razvedri.

Krećemo u obilazak grada…

Prvi utisak koji sam imala jeste koliko je sve prelepo, idilično i mirno. Osećaj je bio kao da ulazim u neku savršeno nacrtanu razglednicu.

Srednjovekovne zgrade ukrašene muškatlama i voćkama pored kuća daju posebnu čar ovom mestu. Svaki kutak je savršeno uređen, a sam pogled na jezero oduzima dah.

Tu je jedna velika ulica i u njoj sve što treba da vidite.

Halštatski muzej koji ima drugu najveću kolekciju na svetu umetničkih dela halštatske kulture. Ulaznica u muzej košta 10 evra, a radno vreme i informacije o muzeju pogledajte OVDE.

Poznata crkva sa svih fotografija uz samu obalu je  protestanska crkva koja je sagrađena 1505. godine. Na njoj se nalazi toranj stare crkve iz 1320. godine.

Druga crkva koja krasi Halštat je katolička crkva.

Tu je i trg Brunen sa kojeg se pruža šira slika na pastelne kuće i terase. Trg je bio pod rekontrukcijom, pa nismo mogli da priđemo bliže, ali verujem da će biti posebno lep kada se završi.

Da li ste znali da za Halštat kazu da je grad u kojem je i smrt lepa?

Iako će možda čudno zvučati, jedno mnogo lepo groblje se nalazi upravo ovde.

Zbog malog kapaciteta halštatskog groblja, nije bilo dovoljno mesta da se sahrajuju stanovnici grada, pa je u maloj kapeli napravljena kuća kostiju Beinhaus iz 16. veka sa oko 1200 lobanja. Kremiranje nije bilo dozvoljeno, pa su nakon 10 godina, vađeni ostaci, izlagani svetlosti nekoliko nedelja dok ne dobiju boju slonovače i nakon toga su prebačeni u kosturnicu. Svaka lobanja je oslikana cvećem, vencima i drugim simbolima.

Groblje u Halštatu

VIDIKOVAC Hallstatt skywalk – Welterbeblick

Nakon obilaska grada, krećemo na vidikovac Hallstatt skywalk – Welterbeblick do kojeg može da se dođe žičarom ili peške. Vidikovac i rudnik soli se nalaze na istom brdu.

Mi smo se odlučili za pešačku turu. Vidikovac je udaljen oko 1 km od grada, ali sa popriličnim usponom. Staza je uređena i lepo obeležena (prođete pored žičare, prvo skretanje levo i samo pratite putokaze). Potrebno je oko 50 minuta da se laganim hodom popnete do vrha.

Kada smo stigli na vrh, magla se razišla i otkrila nam neverovatno drugačiji pogled na Halštat od onoga na koji smo obično navikli.

Ovde možete da napravite pauzu u restoranu Rudolfsturm, ili da posetite Rudnik soli najstariji rudnik soli na svetu, koji je sada muzej ili jednostavno uživati u pogledu. Mi smo se odlučili za predah uz kolače i piće.

Kada smo se spustili ponovo u Halštat imala sam skroz drugačiji osećaj. Količina turista na tako malom prostoru je bila neverovatna. Onaj jutarnji mir zamenio je žamor posetilaca i škljocanje aparata.

Napravili smo još jednu pešačku turu, kupili suvenire i uživali u ovoj jednodnevnoj bajci.

Činjenici da posetioci nisu ravnodušni prema Halštatu, ide u prilog i to da postoji replika celog grada koja je napravljena 2012. godine u južnoj kineskoj provinciji Guangdung.

….Ali svaka bajka ima svoj kraj….Halštat smo napustili oko 14h i nastavili naše putovanje ka Sv. Volfgangu i taj tekst možete pročitati ovde.

Pročitajte i koja su to najlepša mesta za fotografisanje u Halštatu.

Korisne informacije:

• Mapu Halštata pogledajte OVDE;
  • Ako budete imali još vremena, preporuka je da odete na još jedan vidikovac Five fingers koji deluje još fascinantnije od ovog koji smo mi posetili;
  • Vožnja brodom, biciklom ili pešačka tura oko jezera može biti veoma zanimljiva u istraživanju Halštata i okoline;
  • Možete nastaviti putovanje ka Sv. Volfgangu, Sv. Gilgenu ili Salzburgu;
  • Mislim da je cena žičare za vidikovac 8 eura u jednom pravcu, dok je 14 eura povratna;
  • Ulaznice za rudnik soli kupuju se na prodajnom mestu žičare;
  • Više informacija o turističkom centru Halštata pogledajte OVDE;

6 Comments

• Dragica

Poštovana Svetlana, Halštat je mali gradić ili varošica. Ne liči uopšte na selo, videćete i sami, bez obzira na broj stanovnika. 🙂
      Generalno su jače cene, ipak je to Austrija, pa su tako npr. dva kapućina i 2 vode oko 13 eura gore na vidikovcu iznad Halštata. Što se tiče suvenira, ja sam magnet platila 4 eura.
      Pozdrav

• Monemvasija

Hvala puno na brzom odgovoru :-)! Da li mozda znas koliko cesto ide feri na istocnu stranu jezera, citala sam da je 2.5 evra po osobi, jedan smer? I odakle krece?
    Veoma koristan putopis, nadam se da cu na prolece ovde ostaviti svoj komentar 🙂

• Dragica

Draga Svetlana, ne znam kada ima feri, mi smo dolazili sa turističkom agencijom, tako da mi ta informacija nije bila značajna. Svakako, na samom ulazu postoji Turistički centar, (nema šanse da ga promašite) i tu možete dobiti sve informacije. Ja sam bila na jednodnevnom izletu i imali smo celodnevni progam isplaniran, tako da Vam nažalost ne mogu pomoći. Nadam se i ja Vašem komentaru ispod teksta sa Vašim utiscima. Srdačan pozdrav! 🙂