Holandija
HOLANDIJA,  PUTOVANJA

Stazama severa Holandije

Kada razmišljate o obilasku Holandije, šta je vaša prva asocijacija? Većina bi odgovorila Amsterdam, kao grad istorije, kulture i mnogobrojnih znamenitosti. Međutim, moje istraživanje ove zapadnoevropske zemlje proteklo je na drugačiji način sa drugačijim stavovima i iz neke drugačije perspektive.

Upoznavanje Holandije se nije završilo obilaskom Amsterdama o kojem možete čitati ovde. Šta više, tek je počelo. Dva dana odvojila sam za obilazak regiona severne Holandije.

Rano buđenje u Amsterdamu uz kišu. Tako je uglavnom počinjao svaki dan. Ipak, Holandija je to.

VOLENDAM – grad čistih prozora

„Svako ko želi da vidi pravu lepotu Holandije, ide u Volendam“ stih je Holandske narodne pesme. I tako se moja drugarica i ja prvo uputismo baš tamo.

Gradić se nalazi na jezeru Markermer i poznat je kao malo ribarsko mesto sa šarenim drvenim kućicama.

Izlazimo iz autobusa i za razliku od gomile turista u Amsterdamu, zatičemo mir i tišinu. Nema gužve, ni buke. Idealno. Tek po neki Holanđanin prođe na biciklu.

Zalazimo u uske ulice da se upoznamo bolje sa gradom i autentičnom arhitekturom ovih savršeno uklopljenih kućica i preterano uređenih dvorišta. Kažem preterano, jer sve deluje toliko perfektno da sam imala utisak kao da ljudi tu ne žive, već da je sve uređeno za posetu turista.

Kuda god da smo krenule sve je bilo toliko uredno i mirno da smo sa oduševljenjem zastajale i slikale okolo. Po neka gospođa je prala prozore, ali nisam obraćala tada pažnju na to. Kasnije sam saznala da je Volendam grad u kojem se svaki dan peru prozori.

Dolazimo do kuće sa najlepšim crvenim vratima koje sam videla. Fasada od kamenčića koji sijaju. Svaki detalj na svom mestu. Kao iz bajke. Crvena vrata i moj crveni šešir, to je to. 🙂 Ovde je nastala meni omiljena fotografija iz Volendama.

Muzej Volendama je veoma interesantan ali nismo imale vremena da ga posetimo, jer smo za obilazak grada imale samo dva sata. Kažu da sadrži skulpture iz 1800. godine pa sve do danas, galeriju tradiocionalnih kostima i mozaika.

Atrakcija grada je i fotografisanje u narodnoj nošnji Holandije, ali mene to nije oduševilo, pa sam se ipak odlučila da kao uspomenu ponesem magnet. I ljubav prema kućici sa crvenim vratima.

ZANS SCHANS – grad sa mirisom čokolade

Nakon pola sata vožnje, stižemo u Zans Schans (Zans Šans). Izlazimo iz autobusa, a u vazduhu miris čokolade koji obećava. Za razliku od Volendama, ovde je bilo znatno više turista.

Zans Schans je muzej na otvorenom koji je kompletno preuređen i prilagođen turizmu. Grad je karakterističan po braon-zelenim kućicama koje datiraju iz 17. i 18. veka i starim vetrenjačama koje su pretvorene u muzeje. Vetrenjače su služile za proizvodnju začina, lanenog ulja, senfa, papira, a neke su i danas u funkciji. Od ukupno sedam, tri su otvorene za posetioce. Mnoge kućice Zanse Schansa su sada muzeji, prodavnice poklona ili suvenirnice.

Ceo grad miriše na čokoladu jer je u blizini fabrika za proizvodnju kakaa, pa su i mnoge radnje posvećene proizvodima od kakaa i čokoladama u raznim oblicima, koji, između ostalog, predstavljaju turističku atrakciju.

Takođe, radionica izrade drvenih klompi nalazi se upravo ovde gde se može pratiti postupak proizvodnje ili posetiti muzej posvećen klompama.

Mi smo odlučile da probamo tradicionalnu toplu čokoladu, jer nas je miris sve vreme mamio 🙂 i zatim da sednemo na dok i uživamo u pogledu na vetrenjače. Nakon kraće pauze, vreme je bilo da se krene dalje.

HARLEM – grad grofova

Na putu ka Harlemu, odlučile smo da produžimo nekoliko stanica i da posetimo Zandvort, grad koji izlazi na Severno more. Poznato je letovalište Holandije sa ogromnom plažom i mnogobrojnim hotelima. Vreme nam nije dozvolilo da se mnogo zadržimo, pa smo samo obišle plažu i šetalište pored mora.

Vraćamo se ubrzo ka Harlemu, koji je i glavni grad provincije Severna Holandija. Njegov naziv u prevodu znači mesto u pesku prekriveno drvećem.
Interesantan je podatak da je Harlem 2009. godine proglašen za najgostoljubiviji grad u Holandiji.

U srednjem veku bio je središte grofova i tada je, kao drugi grad po veličini, bio centar tekstilne industrije, brodogradnje i proizvodnje piva.

Danas u Harlemu živi oko 150.000 stanovnika. Mnogi Holanđani rade u Amsterdamu, a žive u Harlemu ili obrnuto. Putovanje na posao iz jednog grada u drugi je uobičajena stvar, jer javni prevoz funkcioniše besprekorno.

Iznenadila nas je njegova veličina, jer je za razliku od prethodnih gradova, Harlem ogroman i veoma živ.
Shvatam da nemamo vremena da mu se posvetimo onoliko koliko zaslužuje, pa smo odlučile samo da prošetamo po centru.

Prolazimo pored velelepne rimokatoličke katedrale Svetog Bava sagrađene 1930. godine. Harlem, pored nje, ima preko 140 verskih objekata koji su sada pretvoreni u muzeje, galerije, kulturne centre, itd.

Odmah primećujem sličnost sa Amsterdamom po uskim kućama koje se nadovezuju jedna na drugu sa malim prozorima, kanalima koji vijugaju, trgovima i mostovima. Sve to tako upakovano sa velikim parkovima, uređenim zelenilom i stazama za bicikliste, ima poseban šarm. Nakon par sati obilaska, bilo je vreme da se vratimo za Amsterdam.

MUIDEN i poseta dvorcu Muiderslot

Četvrti dan smo krenule u Muiden, kako bismo posetile najstariji dvorac u Holandiji, Muiderslot.

Do Muidena nam je prevoz bio najkomplikovaniji, ali, kao što rekoh, u Holandiji javni prevoz funkcioniše tačno i redovno, te nije bilo problema oko snalaženja. Za razliku od prethodnih gradova u koje smo išle autobusom, do Muidena se od Centralne do Amsterdam Amstel stanice putuje crvenom linijom metroa, pa se zatim preseda na autobus 322 koji vozi do Muidena.

Muiden je mali miran grad sa živopisnom lukom, uskim kaldrmskim ulicama sa autentičnim kućicama i preslatkim restoranima. Svaki objekat je besprekorno očuvan i uređen, na šta smo već četvrti dan i navikle. Najbolji je primer kako staro može da izgleda novo.

Glavna atrakcija grada zbog koje smo došle je dvorac Muiderslot.

Dvorac Muiderslot

Ne zna se tačno kada je izgrađen, ali najstariji izvori datiraju iz 1280. godine. Služio je kao centar gde su se skupljali porezi, jedno vreme bio kasarna, zatvor, dom pesnika i slikara, a nakon rušenja i obnavljanja postao državna imovina. Muiderslot je danas nacionalni muzej u kojem se organizuju razne aktivnosti.

Prikazuje autentične vojne uniforme kroz vekove, oružja koja su koristili vitezovi u Srednjem veku i razne simulacije njihovih borbi. Takođe, sobe slikara i pesnika koji je jedno vreme tu živeo. Na mene je mnogo veći utisak ostavio izgledom spolja nego iznutra.

Obilazak vrtova bi bilo posebno zadovoljstvo da smo ga posetile u letnjim mesecima. Ovako mi je samo zagolicao maštu koliko li sve raskošno izgleda kada procvetaju lale.

Vreme je bilo da se vratimo u Amsterdam i pakujemo za povratak kući.

Imala sam želju da upoznam Holandiju kroz sve njene „sitnice“, putujući kroz gradove i regione koji na prvi pogled ne etiketiraju ovu zemlju ali u stvari kompletiraju njenu lepotu na pravi način.

Moja misija je uspešna, a tvoja?

Korisne informacije:
  • Povratna karta Niš – Ajndhoven iznosila je oko 35 evra preko Wizz air. Ovaj let je ukinut iz Niša u aprilu ove godine.
  • Odmah na aerodromu u Ajndhovenu imate bus koji vozi za Amsterdam, cena karte oko 20 evra. Autobus vozi do Centralne stanice u Amsterdamu.
  • Ulaznice za sve muzeje bolje je kupiti on line, jer su za par evra skuplje ako ih kupujete na licu mesta.
  • Ukoliko vam je plan da obilazite region Holandije, obavezno kupite Amsterdam & region travel ticket. Postoje jednodnevne, dvodnevne i trodnevne karte. Ove karte važe za prevoz u regionu i gradski prevoz u Amsterdamu. Uz kartu dobijate i mapu i redove vožnje. Vrlo je laka za snalaženje, a karte možete kupiti na Centralnoj stanici u predstavništvu GVB gradskog prevoza.
  • Do Volendama se stiže sa Centralne stanice autobusom 316 (polasci 4xh).
  • Do Zanse Schans se stiže sa Centralne stanice autobusom 391 (polasci 4xh).
  • Do Harlema se stiže sa stanice Elandsgracht autobusom 80 (polasci 4xh).
  • Do Muidena se stiže sa centralne stanice crvenom linijom metroa, pa se zatim preseda na autobus 322 koji vozi do Muidena. Odatle pešaka još nekih 10tak minuta.

Ako nešto nisam napisala što vas interesuje, ostavite mi u komentaru.

ŽELIM VAM SREĆAN PUT I USPEŠNU MISIJU!