PUTOVANJA,  SRBIJA

Taorska vrela – najlepši slapovi valjevskog kraja

Taorska vrela su se nekada nalazila na većini brošura i kataloga koji su predstavljali turističke lepote bivše Jugoslavije. Upoređivali su ih sa Plitvičkim jezerima i bila su jedna od najinteresantnijh destinacija tadašnje države. Danas, nepravedno zapostavljena Taorska vrela ušuškana u povlenskim šumama i dalje u proleće najlepše žubore. Možda ne toliko turistički interesantna kao nekada ali svakako ih treba ubrojati u jedne od najlepših vrela Srbije.

Zadnjih nekoliko godina imala sam želju da posetim Taorska vrela. Čak smo pre dve godine drugarica i ja krenule do valjevskog kraja u želji da ih konačno vidimo i vratili se sa pola puta jer nisu postojali putokazi, put je bio prilično loš, niko nam nije mogao objasniti tačnu putanju, a mi se nismo dovoljno pripremili. Nisam mogla da verujem da u sopstvenoj zemlji ne mogu da dođem do tako „poznate“ prirodne lepote. A, kada sam ovu priču delila sa prijateljima, shvatila sam da većina nije ni čula za Taorska vrela.

Nakon što smo obišli Valjevo sa Turističkom organizacijom Srbije o čemu ću pisati u narednim postovima i kada mi je vodič pomenuo Taorska vrela, rešila sam prvi slobodan vikend da dođem baš ovde.

Opšte informacije

Taorska vrela su kaskadni slapovi koji se nalaze na padinama planine Povlen u blizini Valjeva. Izviru u selu Donji Taor i predstavljaju spomenik prirode. Na ovim izvorima koji su bili prebogati vodom, nalazilo se čak 12 vodenica sve do 80-ih godina prošlog veka kada se voda iz ovog izvora preusmerila za grad Kosjerić. Na taj način se kapacitet vode smanjio i nažalost, narušena je njihova prirodna lepota. Nekada je izvor vode izbijao iz pećine za koji kažu da se nije mogao opisati rečima sve dok tok vode nije preusmeren. Danas su tu samo dve vodenice, od kojih je jedna obnovljena i radi, a druga je zarasla u mahovinu i prepuštena zubu vremena.

Kako stići do Taorskih vrela

Ovo je pitanje od milion dolara! Do Taorskih Vrela smo išli iz Beograda preko Valjeva, putem ka manastriru Lelić posle kojeg stoji tabla da su vrela udaljena 40 km. Dalje smo nastavili samo pravo asfaltnim putem do sela Mravinjci. Ovde počinje makadam koji vodi preko Belih voda sve do skretanja za selo Donji Taor i za Taorska vrela. (postoji lepo obeležena tabla da se skreće za Taorska vrela). Skretanje je levo uzbrdo, takođe makadam ali u dosta boljem stanju nego pre par godina. Dalje se ide samo pravo prema Donjem Taoru sve do asfalta, a zatim put polako vodi nizbrdo. Sa desne strane ćete uočiti malu plavu tablu za Taorska vrela. Nastavlja se samo pravo sve do mosta na reci Skrapež. Mi smo se ovde parkirali i dalje nastavili peške. Zemljani put preko mosta levo vodi ka Taorskim vrelima.

Obilazak Taorskih vrela

Krenuli smo zemljanim putem od mosta levo peške ka vrelima. Nismo bile sigurne koliko su udaljena jer smo svuda čule šum vode. Nakon nekih 500 metara nailazimo na grupu planinara koji se spuštaju levo ka vodopadu koji svojim hukom privlači i nama pažnju. Znala sam da to sigurno nisu vrela zbog fotografija koje sam toliko gledala na internetu. Svraćamo do vodopada gde pravimo kratku pauzu, a zatim nastavljamo ka našem cilju.

Vodopad - Taorska vrela
Vodopad – Taorska vrela

Nastavile smo sve do crvene kuće i tu nas je zvuk vode vodio desno uzbrdo.

Prvo što sam videla je jedina vodenica koja radi na Taorskim vrelima. Okružena je sa svih strana vodopadima koji zajedno sa njom sviraju predivnu vodenu simfoniju. Starija gospođa nas srdačno pozdravlja i upućuje kuda sve možemo da prođemo. Malo dalje uzbrdo nazire se još jedna vodenica zarasla u bršljan. Deluje napušteno, urušeno i usamljeno.

Vodenica na Taorskim vrelima
Taorska vrela

Malim utabanim stazicama preskačemo potočiće, prelazimo improvizovane mostiće i šetamo se sa jedne strane na drugu. Za obilazak vrela nam je bilo dovoljno pola sata. Teško je zamisliti koliko je sve nekada bilo lepo i grandiozno jer su današnja vrela samo naznaka onoga što su bila nekada.

U meni se prepliću osećanja tuge i oduševljenja. Tuga jer je ovaj biser prirode godinama zapušten i to se vidi, a sa druge strane oduševljenje prirodom i mirisima koji se mogu osetiti samo na ovakvim mestima.

Kada je najbolje posetiti Taorska vrela?

Idealno vreme za posetu je od marta do kraja aprila zbog količine vode jer ćete tada sigurno uživati u prizorima koji se retko viđaju. Takođe, voda na Taorskim vrelima sadrži veliku količinu krečnjaka koji svojim tokom od nekoliko stotina metara formira velike količine bigre. Celo područje je bogato sigom, kamenom koji se kopa i dalje ekspolatiše. Koliko je ovaj kamen interesantan pokazuje i činjenica da su dugi niz godina nesavesni građani bez nadzora vadili sigu i na taj način potpuno uništili poslednji vodopad i njegovu okolinu. Danas se u blizini vrela nalazi nekoliko kopova sige.

Taorska vrela

Ako se nađete u ovom kraju Srbije, nemojte nikako propustiti da svratite do ovog nepravedno zapostavljenog mesta. Prošetajte do vrela, udahnite svež vazduh i uverićete se i sami kakav se dar prirode krije u srcu Povlena. Ja jesam, pa sa razlogom mogu reći da su Taorska vrela najlepši izvori i slapovi valjevskog kraja. A ti?

Ukoliko vam se ovaj test dopao i ako volite da obilazite prirodu Srbije, pročitajte tekst o Krupajskom vrelu i kakvu čaroliju kriju Homoljske planine.

NAPOMENA: Sve fotografije su autorske i ne mogu se koristiti bez saglasnosti.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *