Meteori
GRČKA,  PUTOVANJA

METEORI – mesto uzvišenosti i lepote

Kada se nađete na ovim jedinstvenim stenama na kojima se uzdižu manastiri Meteori, srce će vam sigurno zakucati jače. Ako ne zbog visine na kojoj se nalazite ili zbog fantastičnih pogleda koji su pred vama, onda sigurno jer se baš ovde možete uveriti da je moć prirode ipak najjača. Meteori će vas opčiniti svojom lepotom i odavde ćete poneti slike koje ćete pamtiti do kraja života.

Ono što sigurno nisam želela da propustim na ovogodišnjem letovanju jeste obilazak ovih veličanstvenih manastira. Blizina Parge i Sivote u kojima smo bili je samo još jedan plus jer je njihova udaljenost od Meteora oko 190 km. I tako smo se preko grada Janjine uputili ka mestu Kalampaka nad kojom se nadvija svetski poznata „kamena šuma“.

Apartman smo napustili već oko 8h ujutru, i to je značilo da smo imali ceo dan na raspolaganju. Janjina nam nije bila u  planu, ali smo ipak rešili da svratimo ovde kada smo već u prolazu. Kratka pauza za kafu, šetnja gradom i nastavili smo ka našem krajnjem cilju.

Meteori

Na moru nas je poslužilo vreme i temperature nisu prelazile 33°, ali nas je u Kalambaki dočekalo vrelih 40°. Sparina i vrućina koje su se osećale su zaista bile nesnosne. Nije ni čudo što žive duše nije bilo na ulicama. Smestili smo se u naš hotel i nakon kraće pauze i odmora uputili ka Meteorima.

Meteori su skupina od oko 1.000 teško pristupačnih stena koje se nadvijaju na Tesalijskom ravnicom. Iako je u prošlosti na ovom prostoru postojalo preko 20 manastira, danas je sačuvano ukupno šest. Gradili su ih monasi koji su godinama nosili materijal do vrhova stena koristeći konopce, merdevine i mreže.

Ovi manastiri su uvršteni u UNESCO listu svetske baštine, ali i Grčka ih je proglasila „Svetim mestom, nepromenljivim i neprikosnovenim“, u šta ćete se i uveriti kada krenete put Meteora.

Manastir Svetog Nikole

Krenuli smo u obilazak i prvi manastir na koji smo naišli je bio Manastir Svetog Nikole. Ovaj manastir je podignut u 15. veku na temeljima starijeg manastira. Zbog uske stene na kojoj se nalazi, sagrađen je u nivoima i sve njegove prostorije su uske. Manastir je čuven po freskama koje je kompletno oslikao monah Teofan sa Krita. Do njega vode stepenice sa predivno uređenim prilazom punim cveća. Za ulazak smo nažalost zakasnili jer se u 16h zatvorio.

Manastir Rusanu

Sledeći manastir do kojeg stižemo je Rusanu. Stena na kojoj se nalazi izgleda neverovatno visoko i oštro. Parkiramo se i žurimo ka kapiji u nadi da ćemo stići da ga posetimo. Imali smo sreće, radi do 17h. Do vrha vode stepenice isklesane sa bočne strane stene, a nakon toga se prelazi most do stene na kojoj se nalazi manastir. Stojim na mostu, a ispod mene ništa, bezdan. Zbog činjenice da me od provalije deli samo debljina mosta, srce mi je zakucalo jače, a korak se ubrzao.  Zatim, ulazimo u oazu manastirskog mira. Prolazimo do glavne crkve posvećene Preobraženju Hristovom. Drveni ikonostas i freske izrađene pre 1.400 godina koje su očuvane, pokazuju sa koliko je vere, truda i pažnje sve rađeno i oslikano. Odložili smo fotoaparate i upijali očima i srcem sve oko nas. Gde god pogledam, oseća se jedinstveni mir i blagostanje.

Ne postoje precizni podaci kako je manastir dobio naziv. Veruje se da se njegov osnivač zvao Rusanos, pa je po njemu i dobio ime.

Manastir Svete Trojice

Pošto više nismo mogli da uđemo ni u jedan manastir zbog njihovog radnog vremena, nismo žurili. Znali smo da ćemo ovde sačekati zalazak Sunca i krenuli smo da obilazimo ostale manastire i vidikovce.

Dolazimo do manastira Svete Trojice do kojeg vodi 140 uklesanih stepenika. Smatra se da je treći po starosti u celom kompleksu Meteora. Bilo potrebno 60 godina da se sav materijal dopremi na vrh stene kako bi se otpočela gradnja koja je trajala 18 godina. Glavna manastirska crkva se sastoji od glavne crkve posveće Sv. Trojici i manje crkve koja je posvećena Jovanu Prodroma.  Danas se transport ka i od manastira obavlja žičarom.

Manastir Svetog Stefana

Do ovog manastira vodi most koji ga povezuje sa kopnom, a natpis koji i danas stoji na ulazu svedoči da je izgrađen 1192. godine. U srednjem veku se koristio pokretni most koji se podizao u slučaju opasnosti. Glavna manastirska crkva nije oslikana, a ikonostas je urađen od drveta. Od 1961. godine, postao je ženski manastir i zbog velikog broja ktitora smatra se najbogatijim manastirom.

Manastir Sveti Stefan

Manastir Veliki Meteor

Nastavljamo dalje i stižemo do manastira koji se nalazi na najvećoj steni u ovoj oblasti. Do njega vodi 115 veoma strmih stepenika. U njemu se mogu videti očuvane freske iz 14. veka. Nekada se koristila mreža za dolazak u manastir, koja se danas upotrebljava kada se doprema materijal ili namirnice. Glavna manastirska crkva je posvećena Preobraženju Hristovom, a pored nje postoje još tri manja hrama sagrađena u različitim periodima. Ovaj manastir ima svoj muzej i bolnicu.

Manastir Varlaam

Monah po imenu Varlaam je odabrao stenu visoku 373 metra da na njoj sagradi hram. Njemu su se pridružili i drugi monasi koji su sagradili ovaj predivni manastir u 14. veku. Od 1923. godine, isklesane su stepenice koje vode do samog ulaza. Pored manastirske crkve, ovde postoji i manastirska riznica, bolnica i starački dom. Interesantan podatak je da se ovde nalazi bure vode sa zapreminom od 13.000 litara.

Vidikovci na Meteorima

Još jedna stvar koja ove stene čini posebnim su vidikovci. Neverovatno je koliko su pristupačni i još je neverovatniji pogled koji se pruža sa njih. Ove jedinstvene stene izgledaju impresivno iz svakog ugla, pa se potrudite da ih obiđete što više.

Kada sam pogledom zagrlila Tesalijsku ravnicu imala sam utisak da sam negde između neba i zemlje. Jasno je i zašto, jer Meteora u prevodu sa grčkog znači „lebdeće kamenje“.  Ovde nisam imala strah da hodam po uskim stazama na ivici ambisa ili da preskačem sa stene na stenu. Prepustila sam se lepoti prirode i istorije koja je stvorila ovaj očaravajuči predeo.

Dan smo ispratili uz nezaboravan zalazak. Bakarno nebo i Sunce koje nestaje na horizontu dok ih posmatrate sa Meteora je nešto što ne treba propustiti. Ostao je žal što nismo ušli u više manastira, ali eto razloga da se za nekoliko godina opet vratimo ovde.

„Unutar kamene šume Meteora, u svakom od nas se, želeli mi to ili ne rađa osećaj uzvišenosti i lepote. Onome lepom se radujemo, dok se onome uzvišenom divimo. Ukoliko se obrete na ovim stenama i sami ćete postati učesnici ove uzvišenosti i lepote ošamućeni dahom vetra koji nosi miris lavande i šapatom monaških psalama koje se čuju iz svakog manastira“ – Theoharis M. Provatakis.

Korisne informacije:

• Ulaz u manastire se plaća. Nisam sigurna da li je u svakom manastiru ista cena, mi smo ulaz u manastir Rusanu platili 3 evra;
  • Hotel smo rezervisali preko booking-a, Hotel King u Kalampaki;
  • Iako je mnogo jednostavnije posetiti Meteore tokom letovanja, savetujem posetu s proleća ili na jesen jer su temperature previsoke tokom leta;
  • Manastiri imaju letnje i zimsko radno vreme;
  • Više fotografija Meteora možete pogledati na mom instagram profilu @dragadj

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *